صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

شب یلدا

به نام خدا
  موضوع :شب چله

در زمان قديم مردم روستاي ناريان در شب چله  بصورت گروهي(فاميل و ياهمسايه) درمنزل يك نفر برای شب نشيني دورهم جمع مي شدند وپس از صرف شام وشيريني, بيشتر به نقالي مي پرداختند .وخبری از رادیو و تلویزیون در این محافل نبود. 
چهل طوطي مجموعه داستاني بوده كه مرحوم رحمت الله شريف كاظمي بطور كامل آن را حفظ بوده و براي مردم بيان ميكردند. مابين برنامه شيريني و نقالي به فال حافظ مي پرداختند.یکی دیگر از رسومات آن زمان فرستادن هديه براي عروس خانواده ها بوده است, بدين صورت كه داخل مجمه , برنج پخته شده وزردچوبه با تخم مرغ پخته ، با يك روسری گلدار آن را هديه به عروس مي كردند.
 مشهورترين داستانهایی که درآن زمان در روستاي ناريان نقل آن رايج بوده است, عبارت اند از: گل قهقه- ملك جمشيد- حق با گل است يا با صنوبر- دختر شاه عباس با چهار دزد – روباه با قاطر – مالوآس(حيله گر) و سليم جواهر فروش . در نظرداریم برای احیاء این سنت ها, تعدادي از اين داستانها را بصورت صوتي و ماباقي آنهارا بصورت نوشتاري در آينده نزديك تقديم همشهریان عزیز نمائیم.

                                                                   باتشكر از آقای سید محمد میرغیاثی به خاطر درج این مطلب درسایت


شب نشيني در ناریان
در شب هاي طولاني و سرد زمستاني، در حالي كه يك لمپاي گرد سوز روي كرسي قرار دارد وتنها روشنايي خانه ي نيمه تاريك زمستاني است در خانه ي يكي از اهالي برگزار مي شود. با صداي هسايه ها ، فاميلها يا دوستان فانوس بدست يا با چراغ موشي بايك يا الله،  صاحب خانه دري ؟ با بفرماي متقابل  وارد مي شوند و دور كرسي مي نشينند شب نشيني آغاز مي شود. مهمانان با شب چرز از سيب ،نخودچي ؛توت وكشمش ويا هرچيز ديگري كه در خانه با شد از جمله گندم برشته همراه چاي و تعارفات خاصه وبي ريا پذيرايي مي شوند. ضمن آن از هر دري صحبت مي شود، از سرماي شديد و خشك امسال و كمبود واش (علوفه) گوسفندان تا دوقلو زايي گوسفندان مشتي مهدي و بدزايي گاو رحمان و ازمشكلات زايمان و درد شديد عيال فلاني كه بيچاره خيلي وقت است در د مي كشد و كاري از ماماي ده نيز برنمي آيد و در اين سرما وباد وبوران نه دكتري و نه وسيله اي كه بيچاره را به کرج يا تهران برساند وجود ندارد و نقل گفتن از ملك جمشيد، گل قهقه و....
خلاصه از همه چيز وهمه جا بحث مي شود، خانمها هم حرفهاي خاص خود را دارند خواستگاري فلان دختر با فلان پسر بچه ها هم پشتي لشه (بالاي خانه) مشغول بازي دخس وپرك هستند و صاحب خانه هم مواظب است تا بچه ها با كرسي برخورد نكنند و يا توي چال (يتي)نيفتند بعضي وقتهاهم شب نشيني را با خواندن كتابهايي مانند امير ارسلان نامدار و امير حمزه ي صاحب قران مي گذراندند كه البته بستگي به زمان مناسب هم دارد كه توسط يك يا چند نفري كه صداي بهتري دارند آواز خوانده مي شود و بقيه گوش مي دهند مثلا مرحوم رحمت الله قصه ي ملك جمشيد را تعريف مي كرد اين بهترين تفريح شبهاي دراز زمستان خانواده ها بود. 
عکسها و خاطرات ناریان
https://telegram.me/joinchat/B5v4-z4-l8zUgGUx52tn4w

 

  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت