صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

  بازگشت
 

 موضوع: آلبوم عکسهای گرفته شده در 48 سال قبل, توسط پیر استالدر زمین شناس سویسی , درسایت قرار گرفت.  تاریخ:  1392/06/31

پیر  استالدر Pierre Stalder یک زمین شناس بازنشسته سوئیسی است.  او پس از فراغت از تحصیل در مدرسه پلی تکنیک فدرال سوئیس در زوریخ، به مدت 30 سال را در نقاط مختلف جهان از طرف شرکت بین المللی  نفت شل در گروه اکتشاف نفت، گاز و زغال سنگ کار می کرد.

وی  در سالهای 1965-1966  (سال 1344هجری شمسی , حدود48سال قبل) در بالاطالقان  به تحقیقات  زمین شناسی پرداخت . استالدر در دو مسیر اصلی  وضعیت جغرافیایی  مناطق و روستاهای اطراف  را  مورد بررسی قرار داد . وی ابتدا از مسیر روستای جوستان به لمبران و از آنجا به دهدر و گته ده  رفته , پس از بازگشت  سفر خود را از جوستان به مهران , دیزان و ناریان  و همچنین روستای خیکان و پراچان  به انجام رساند.

حاصل مطالعات و سفرهای فوق کتابی بود به نام " جزئیات زمین شناسی یا طالقان و الموت" که در سال 1971 توسط استالدر در زوریخ  سوئیس  به چاپ رسیده است.

پیر استالدر که در زمان مسافرت به طالقان حدود بیست و چند سال بیشتر نداشت  از هوش و سلیقه  ویژه ای برخوردار بود . و این  خلاقیت  و حسن سلیقه و مسولیت  پذیری  که حالا با پختگی و تجربه نیز توام  گشته هنوز در وی دیده میشود.  

وی  ضمن اینکه  در کشورها , شهرها و روستا های مختلف جهان  به دنبال  ماموریت  خود که همانا  انجام تحقیقات در خصوص معادن و زمین شناسی  بوده  , با عکس برداری  و وقایع نگاری  از مسیرها  سعی میکرد  شرایط  مختلف را به تصویر بکشد و شاید فکر نمی کرد , زمانی  جهان به دهکده ای تبدیل شود و وی  در دوران بازنشستگی  در کشور سوئیس بتواند آن عکسهای  کاغذی را اسکن کرده  و ضمن درج  زمان و موقعیت  تصویر , آن را در   www.panoramio.com   و  وب سایت  خود www.pierre-stalder.ch به اشتراک بگذارد  و موجی  این چنین ایجاد نماید. به عنوان مثال وی در گذر از مسیر جوستان به دهدر در لمبران با کربلایی صمد که درحال حمل علوفه به ناریان بود مواجه میشود و از او میپرسد که این علوفه را از کجا به کجا می بری ؟ و مسیر را یادداشت می کند و 48سال بعد آن یادداشت را به همراه عکس در اینترنت به اشتراک می گذارد. به زعم  نگارنده  مرور این  مطالب و دیدن  وب سایت  آقای  استالدر که  پیشینه مصور فرهنگ و ملتهای مختلف را طی نیم قرن نمایش میدهد حاوی  درسهای  بسیار بزرگی است و شایسته تامل و تعمق و تقدیر .

                                              

باید اذعان کنم که حد اقل  برای  نگارنده  اینگونه بوده  و مدتهاست  که  ذهن مرا مشغول کرده  , گاهی  نگاههای عمیق و معنی دار به عکسها  و  بافت روستاها  به خصوص  روستای ناریان  که  یادآور خاطراتی  خاک خورده  که نیازمند احیا و بازنگری  بود. و همین مطلب باعث شد با آقای استالدر ارتباط برقرار نموده و از ایشان تشکر و قدردانی داشته باشم به خاطر زنده کردن  خاطرات دوران  کودکی  .  او هم میتوانست مانند بسیاری از ما که عکسها و مطالب و نوشته های  قدیمی  خود را که میتواند برای خیلی ها جذابیت داشته  باشد در صندوقچه خانه  محبوس  می کنیم , خود را به درد سر نیانداخته و عکسهای بسیاری را اسکن و بارگذاری نکند , ولی او اینکار را کرد,  در بین ما کسی که به هفتاد سالگی برسد آیا حس وحال چنین کاری  را دارد ؟ بعید میدانم ! حد اقل من میتوانم بگویم نمونه اش را در بین  اطرافیانم  کمتردیده یا ندیده ام . واقعا اینها درس نیست؟ ماههاست پیراستالدر فکر مرا مشغول کرده و باعث شد که این مطالب را به زبان بیاورم و شاید نگاه متفاوت او به زندگی  برایم جذاب بوده و ....

 

عکسهای مرتبط با ناریان را در آلبومی بنام " استالدر" درسایت ناریان قرار دادیم که میتوانید آنها را مشاهده نمائید

و همچنین میتوانید با کلیک برروی این لینک بقیه عکسهای به اشتراک گذاشته شده توسط استالدر را ملاحظه کنید.

حتما , لطفا ,  نظر بدید! .                با تشکر سایت ناریان

نظرات , دیدگاه ها  و پیامهای شما در خصوص مطلب بالا :
فرستنده: حسین زینعلی  پنجشنبه 09 بهمن 1393
 مدیریت محترم سایت روستای ناریان ضمن تشکر از زحمات انجام شده در سایت های اطلاع رسانی شما، به اطلاع می رساند که از باب رعایت حقوق معنوی و اخذ نظر مولف، طی مکاتبه با آقای پیر استالدر، اجازه ایشان برای استفاده مجدد از مطالب نامبرده مربوط به طالقان و عکسهای قدیمی از ایشان اخذ شده است که این موضوع و ترجمه مطالب نامبرده و ارائه مجدد کلیه عکسهای مربوط به طالقان در سایت روستای سوهان درج شده است البته کار بسیار زیبای این صفحه، یعنی تطبیق دو تصویر از جناب آقای کاظمی که اولی مربوط به 50 سال پیش توسط آقای استالدر و تصویر امروزی ایشان، بسیار جالب و قابل تامل است. به هر حال اگر بتوان سایر عکس های مربوط به منطقه را نیز با تصویر امروزی آن، مقایسه نمود، مجموعه بسیار جالبی بوجود خواهد آمد. با تشکر - حسین زینعلی www.zeinali.ir/souhan.htm
فرستنده: محسن رزاقی  يکشنبه 09 آذر 1393
 باتشکر از آقای دگتر صابری. لطفا عکس های قدیمی اهالی طالقان را در سایت بگذارید.
فرستنده: میرغیاثی  شنبه 08 آذر 1393
 عالی بود
فرستنده: امیررضا صابری از بچه های دیوندیم  سه شنبه 12 فروردين 1393
 با سلام و خسته نباشید عکس های قدیمی ناریان خیلی قشنگه. اگر در دست دارید تو سایت قرار دهید. منتظر جواب هستم . ممنون
فرستنده: رزاقی محمد قم  يکشنبه 25 اسفند 1392
 با تقدیم سلام خدمت همه کاربران و جناب دکتر رزاقی و آقا ابراهیم که دراین راه زحمات زیادی متحمل میشوند. نکته ای را که اینجانب متذکر میشوم , امیدوارم همشهریان عزیز و دوستان گرامی حمل به صحت بفرمایند. نکته دراینجاست: اولا چقدر ما ازآقای استالدر شناخت داریم .دوم اینکه ایشان با چه منویاتی از قاره سبز به دیار ما آمده و بدنبال چه چیز ی این مسافت صعب و دشوار را طی نموده . سوم اینکه یافته های ایشان چه چیزی بوده و آیا یافته های وی در دسترس کسی هست.از اینهمه تعریف و تمجید از یاد نبریم جاسوسها و اجانب غرب را که در قالب توریست و زمین شناس آمدند و به غارت بردند ذخایر زیر زمینی ما را . اعم از نفت و گاز ومعادن تا کند و کاو ابنیه های تاریخی مقابر امام زادگان و غیره که تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
پاسخ یا نظر سایت ناریان :  يکشنبه 25 اسفند 1392
 جناب محمد آقای عزیز , سلام و سپاس از ابراز لطف شما. حق با شماست و انجام اعمال کندوکاو و جاسوسی و ...توسط خارجیان, اعمالی نیست که قابل انکار باشد . از طرف دیگر هم نمی توان گفت همه کسانی که به جاهای مختلف در دنیا سفر کردند , غارت کردند و... حتما تعدادی از آنها برای انجام مطالعه و کمک به پیشرفت علوم کارکردند . چرا که اگر اینگونه نبود نباید علوم اینقدر پیشرفت میکرد. ولی تمیز دادن اینکه چه کسی برای غارت و جاسوسی آمده و چه کسی برای انجام مطالعه , کاری است بس دشوار. از آنجائیکه طبق آموزه های دینی ما " اصل بر برائت است مگر آنکه عکس آن اثبات شود." ما هم بر همین اساس از ایشان که دانش آموخته دانشگاه زمین شناسی بوده و کتب و مقالاتی در خصوص جغرافی تالیف کرده , بادید مثبت نگاه کردیم و نه بخاطر این کارها , بلکه به خاطر ارسال عکسهای خاطره انگیز از ناریان و طالقان که تداعی گر خاطرات گذشته بوده , تشکر کردیم
فرستنده: محسن صابری  1392/07/25
 با سلام وتشکر از مدیریت محترم سایت ناریان. عالی بود.
فرستنده: محمود رزاقی (مشهدی اکبر مرحوم )  1392/07/09
 با سلام .از مدیریت و عزیزانی که این عکسها راتهیه و در سایت قرار داده اند کمال تشکر را دارم برای من که 48 سال پیش روستای عزیزمان را از طریق این عکس میبینم خیلی خیلی جالب و دیدنی است و احساس خوبی دارم.لذا از کلیه دوستانی که از این نوع عکسهادارند تقاضا دارم تا در اختیار سایت قرار دهند.ضمنا از آقای علی رزاقی (احمد آقامرحوم )که عکسهای قدیمی زیادی در اختیار دارند عاجزانه تقاضامندم در اختیار سایت قرار داده تا عموم همشهریان بتوانند از آن استفاده نمایند.
فرستنده: مرتضی صابری  1392/07/07
 باسلام بسیار زیبا وجالب بود باتشکر از اقای پیر استالدر وسایت ناریان وهمه دست اندر کاران این مجموعه .
فرستنده: محمود رزاقی  1392/07/04
 بسیار زیبا و جالب بود از شما و ایشون تشکر می کنم بعد از مدتها خاطرات ناریان قدیم ، بدون شیروانی بدون آجر بدون ماشین و ماشین و ماشین با دلای صاف و بی ریا به دور از تکلف و... راستی چرا تکنولوژی تو کشور ما علیرغم رفاهی که ایجاد کرد خیلی چیزها رو برد.
فرستنده: غفور صابري  1392/07/01
 ممنون ازمديريت سايت ودست مريزادبه آقاي پیر استالدر با اون خلاقيتش.
فرستنده: رزاقی  1392/06/31
 باتشکر و قدردانی ازمدیریت محترم سایت و همچنین جناب آقای پیراستالدر که با عکسهای زیبا و جذاب باعث ایجاد پل ارتباطی با گذشته وحال و هوای آن دوران و زنده شدن خاطرات قدیمی شد.
فرستنده: صابری  1392/06/31
 عالیه.عالیه.عالی.از همه دستندرکاران ممنون
فرستنده: تقي صابري  1392/06/31
 با سلام وخسته نباشيد عكس زيبا و جالبي بود خيلي ناريان عوض شده ديگه از حالت روستا در اومده باتشكر
فرستنده: محمد باقر شریف کاظمی  1392/06/31
 باتشکر از حسن سلیقه شما

شما هم میتوانید دیدگاه ها , نظرات  و پیامهای خود را درخصوص مطلب بالا , از طریق فرم زیر ارسال نمایید :

  * نام فرستنده : 
پست الکترونیکی :
* متن پیام:
 
  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت