صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

مولا شریف کاظمی

 

بنام خدا

 

مولا )علی) شريف كاظمي در سال 1330 در روستاي ناريان متولد شد .

 پدر وی مرحوم کلیم اله(ملقب به اوستا کلیم اله) بنای بنام و قدیمی روستای ناریان و مادر مرحومه اش ، آسیه نام داشت. فرصت را مغتنم شمرده با درج عکسی از آن دو بزرگوار از ایشان یادی کرده و خاطراتشان را زنده می کنیم:

                              

وی دوران کودکی را در روستای ناریان سپری کرد و در سال1350  به خدمت سربازی اعزام گشته و به خاطر استعدادش در تهران به عنوان  دفتردار منصوب شد .در

 هنر نقاشي را از دوران سربازي (در20سالگي) بدون داشتن مربي شروع نمود و در همان دوسال پيشرفت چشمگيري در این زمینه حاصل نمود.

درسال1353با دختر آقا سيد حمزه ازدواج كرد و حاصل اين ازدواج 4پسر و4 دختر مي باشد .سالهای طولانی را در ناریان به امور مختلفی چون بنایی ، خیاطی و... گذراند . اما مشکلات و نبود امكانات در روستاي ناريان باعث گرديد تا در سال 1372 كوچ و بنه خود راجمع كرده و به روستاي كاظم آباد آبيك نقل مكان كند .

وی هنرها و حرف مختلفی را در طول زندگی خود تجربه کرده و دستی بر آنها برده است. از جمله : خياطي،نقاشي ، بنايي ، لحاف دوزيی ، شيرواني كوبي و... .

در حال حاضر درکاظم آباد به كار كشاورزي مشغول مي باشد. دل مشغولی وی در كنار كشاورزي پرداختن به هنر موردعلاقه اش ، نقاشي است. وقتي وارد منزل ايشان مي شوي ، گویی که به موزه ای دیدنی وارد شده ای , دور تا دور ديوار پذيرايي تابلو هايي را می بینی كه هركدام بيانگر آداب و رسوم و اتفاقات گذشته زندگی اش مي باشد.

       

 

 بر روي يكي از ديوارهاي اتاقش قفسه شیشه ای تعبیه کرده ،در آن  انوع سنگ ها و احجامی که اشکال و تصاویر ذهنی خود را در آن می دید با اندکی مرمت و بازسازی گردهم آورده . ابتكار و خلاقيت ايشان در این آثار کاملا مشهود و نمایان است.

ذوق  و سلیقه ايشان فقط در به تصوير کشیدن تصورات ذهنی اش ختم نمي شود . در دفاتر يادداشت منزلش مطالب و موضوعاتی  به چشم مي خورد كه براي افرادي در سن و سال ايشان در آن زمان با آن مشقت زندگي واقعا کم نظير است.

گردآوری انواع تمبر، نامه ها و قبوض و رسیدهای قدیمی و کارت دعوت عروسي اكثر همشهريان ،بیانگر سلیقه مثال زدنی اوست.

                           

                    

دربين فرزندان ايشان آقا وحيد و آقا حميد از پدر نقاشي و بنايي را آموختند و باقي فرزندان نيز کم و بیش دستی در هنر دارند . 

بر روي ديوار خانه اش تابلويي به چشم مي خورد كه نمايي از مغازه خياطي اش ، در روستاي ناريان است و هر كس در آن زمان به مغازه ايشان رفته باشد با ديدن اين تابلو خاطرات آن زمان برايش تازه مي گردد. دو طرف مغازه نيمكت هایی وجود داشت و در وسط آن يك چراغ علاءالدين كه بر روي آن ، آب كتري مدام در حال جوشيدن بود و بخار آب کتری فضای دوست داشتنی و صمیمی آن مغازه کوچک را تازگی و طراوت می بخشید و به قول خودشان لاف گاه و پاتق مردان هم سن و سالش بوده كه هنگام غروب در آنجا جمع مي شدند و بگو بخندي داشتند تا خستگی کار سخت روزانه را از تن به در کنند.

 درزمان جواني نيز با آقايان هوشنگ ترابيان ، حاج اصغر صابري و حاج رجب شريف كاظمي،رفاقت صميمانه ای داشته است.

 

در حال حاضر ایشان با همسر،4فرزند و خواهر زاده اش در محله کاظم آباد آبیک زندگي مي كنند.

وی همه موفقيت هايش را مديون پشتكار و عشق و علاقه اش به هنر مي داند .

نمايشگاه نظر آباد

آثار هنري ايشان در سال گذشته درنمایشگاهی درنظر آباد در معرض ديد هنر دوستان قرار گرفت و دراین نمایشگاه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرآباد ، جوایز و لوح تقدير به ايشان اعطا گرديد.

                                

گپ وگفت خودمانی با ایشان انجام شده که در ذیل ارائه می گردد .

- آيا از زندگي در اين روستا راضي هستيد؟

- بله با اينكه درآمدم كمتر از روستاي ناريان است، به علت "استراحت بيشتر" راضي هستم .

- آيا دوست داريد تابلوهايتان را بفروشيد؟

- تابلوهايم را مانند فرزندانم دوست دارم امابه دليل نارضايتي همسرم ناچارم آنها را بفروشم .

- آيا دوست داريد با كانون فرهنگی روستاي ناريان همكاري داشته باشيد؟

- همانطور كه مي دانيد منبع درآمد من همين كشاورزي است.اگر مايحتاج من در كانون فراهم گردد خيلي دوست دارم با كانون همكاري داشته باشم.

- آيا دوست داريد يك بار ديگر در روستاي ناريان زندگي كنيد؟

- ناريان وطن من است و آن  را به عنوان تابستان نشيني دوست دارم.

 

 گفتنی است کار های ایشان علاوه بر زیبایی و هنری بودن از این بابت ارزشمند است که , در روستای ناریان و بدون استاد ایشان این مهارتها را کسب کرده . به نظر میرسد اگر از راهنمایی و کمک اساتیدی بهره می بردند و افکارشان جهت داده میشد به طور یقین کارهای بسیار بزرگتری از ایشان انتظار می رفت . چه بسا هم اکنون نیز در بین همشهریان عزیز استعدادهایی وجود داشته باشد که شرایطی برای شکوفایی آن فراهم نیست . لذا بر تشکلهای ناریانی و متولیان مربوط فرض است , اقداماتی نظیر برگزاری نمایشگاهها جهت استعداد یابی و پرورش آنها صورت دهند . 

به امید روزی که بتوانیم در یک نمایشگاه هنری تمام آثار و کارهای ایشان و سایر هنرمندان ناریانی را شاهد باشیم.

گردآوری توسط : روابط عمومي كانون فرهنگي مسجد محمد رسول الله روستاي ناريان

 تدوین : روابط عمومی سایت ناریان

درپایان از آقای سید محمد میرغیاثی(آقاسید رمضان) به خاطر زحماتشان تشکر می نمائیم.

 

  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت