صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

  بازگشت
 

 موضوع: گزارش صعودی دیگری به زرین کوه در تاریخ93/06/20  تاریخ:  1393/12/22

قله زرین کوه

ارتفاع: 4202 متر
منطقه:  روستای ناریان - طالقان

اعضاء گروه: آقایان حسن رزاقی- داراب کریم نژاد- علی یوسفی- سید مصطفی نقوی الحسینی- حبیب غلامرضایی- محمد بهرامی- محمد جواد دلیل- سینا یاری
مسیر صعود: از روستای ناریان در طالقان ـ یال جنوبی ـقله سیاه لیز- کشتی سنگی - قله زرین کوه- میش گوش گهره و برگشت به روستای ناریان

               **************************************************************
دره شرقی ـغربی طالقان در غرب شهرستان کرج و در جنوب البرز غربی قرار گرفته است. کوههای منطقهطالقان از شرق و جنوب به گردنه عسلک و قلل ناز و کهار و از شمال به کوههای منطقهتخت سلیمان و علم کوه متصل هستند. رودخانه طالقان رود از دامنه کوههای این منطقهسرچشمه گرفته و در طول مسیر شرق به غرب خود باغ های سرسبز آبادی های منطقه را مشروبمی سازد. شهرک , مرکز طالقان, با فاصله تقریبی 90 کیلومتر از کرج بزرگترین آبادیمنطقه می باشد.
قله زرین کوه با ارتفاع 4202 متر از جمله مرتفع ترین قلل اینمنطقه بوده و در انتهای شرقی دره طالقان و در امتداد خط الراسهای جنوبی منطقه تختسلیمان قرار دارد. مسیر صعود ما در این برنامه از طریق روستای ناریان می باشد کهبرای رسیدن به این روستا روز پنج شنبه 20/06/93 ساعت 13:30 با اعضاء گروه قرار گذاشتیم که همه راس ساعت مقرر در آن محل جمع شده و به طرف روستای ناریان راه افتادیم.

                                                                ***********************

پنجشنبه 20 شهریور ماه

13:30 حرکت بسمت طالقان با اعضاء گروه و ورود به طالقان در ساعت 16:00 و بعد از آن حرکت بسمت روستای ناریان

17:10 ورود به روستای ناریان و بعد از استراحتی کوتاه ساعت 17:30 اعضاء گروه آماده شده و پس از تجهیز کامل و برداشتن کوله بسمت کمپ اول راه افتادیم. حرکت را از روستای ناریان و در امتداد رودخانه آغاز می کنیم، از داخل ده قله سیاه لیز پیداست. مسیر پاکوب را حدود شش کیلومتر در امتداد رودخانه ادامه می دهیم و از باغ های زیبای روستا بطرف قله حرکت میکنیم. حدود 45 دقیقه بعد برای اولین بار قله زرین کوه پیدا می شود و در وسط دره یک سنگ بزرگ دیده می شود که ظاهرا به کشتی سنگی معروف می باشد که مابین قله سیاه لیز و قله زرین کوه می باشد. وجه تسمیه آن نیز بخاطر این است  که به مانند کشتی به گل نشسته ای و بسیار عظیم می باشد.

18:40 به یک دوراهی می رسیم که دو شاخه رودخانه از سمت چپ و راست به هم می پیوندند. قسمت پاکوب در اینجا به انتها رسیده و اینجا از آخرین مزارع روستای ناریان عبور کرده و از روی پل چوبی بسمت ارتفاع حرکت کردیم. در فاصله 50 متری بازنشسته های شرکت سایپا و زامیاد در کنار رودخانه مکانی را جهت استراحت درست کرده بودند که بسیار زیبا و دلنشین بود.  مسیر پس از ارتفاع گرفتن ابتدا کمی به طرف راست متمایل می شود و سپس روی یال بالا می رود. حدود نیم ساعت بعد به یک دشت کوچک مسطح می رسیم. قلل سیاه لیز (به ارتفاع 3975 متر) و زرین کوه در اینجا قد علم کرده اند. در سمت راست (شرق) ما یک یال طولانی دیده می شود. این یال یکی از دو یال جنوبی زرین کوه می باشد. در مقابل نیز یک تپه دیده می شود. مسیر پاکوب از سمت چپ این تپه عبور کرده و ساعت 19:45 به یک چشمه می رسیم که به چشمه چاشته خوران معروف می باشد.  اعضاء گروه پس از گرفتن وضو نماز مغرب و عشاء را آنجا خواندند و پس از استراحتی کوتاه بسمت کمپ اول حرکت کردیم.

20:10 هوا تاریک شده، مقابل ما یک شیب نسبتا تند قرار داره که به بالای یک یال منتهی می شود. بچه ها چراغ های پیشانی خود را روشن کرده و شیب تند را بالا می رویم. یک ساعت بعد از روی این یال که حالا مشخص شده با چند افت و خیز به پای زرین کوه می رسد و به نام سه نهنوی تیره معروف میباشد عبور می کنیم . مسیر پاکوب از سمت چپ ما و از کنار دره بالا آمده و به این گردنه کوچک رسیده است. به حرکت روی یال و به طرف کمپ ادامه می دهیم.

21:45 بعد از حدود 4 ساعت و ده دقیقه کوه پیمایی در تاریکی شب به کمپ اول می رسیم. چشمه میش گوش گهره خشک شده به همین خاطر کمپ اول در چشمه عضلت زده شده که راهنمای ما آقای سید محمد میر غیاثی (فرزند سید قاسم) به همراه محمد رزاقی و پدرشان آقای نجم ادلین رزاقی (80 ساله) که از آشنایان یکی از اعضاء تیم میباشند منتظر ما بوده و چادر اول را بر پا کرده و آتش درست کرده بودند که ما راه را گم نکنیم. جالب اینجاست که موبایل  راحت آنتن می داد و ما نیز از همین طریق متوجه جابجایی کمپ اول شدیم. بچه ها اعضاء با زدن چادر دوم و درست کردن آتش و گرم کردن غذا مشغول بودیم که دو تن دیگر از اهالی روستای ناریان که آنها نیز کوه نورد میباشند بنامهای مرتضی رزاقی و هادی شریف کاظمی جهت خوش آمد گویی به ما ملحق شدند تا شام را در کنار هم بخوریم و راهنمایی های لازم را به ما گوشزد کرده و نکات مهم را بما گفتند. آقای مرتضی رزاقی که دایی آقای حسن رزاقی میباشد در سال 92 بهمراه آقای حسن رزاقی و دو تن دیگر از اعضاء تیم کوه نوردی ناریان به قله زرین کوه صعود کرده بودند.  بعد از خوردن شام و چای و گفتگویی مختصر با همدیگر ساعت 23:30 همه آماده شدیم تا بخوابیم و خودمان را برای صعود فردا صبح آماده کنیم.

جمعه 21 شهریور ماه

3:40 از خواب بیدار شده و تصمیم می گیریم بدون کوله پشتی های اضافی به سمت قله برویم و برای طلوع آفتاب خیلی از مسیر را طی کرده باشیم. اعضاء با هماهنگی هم سه تا کوله پشتی را بر داشته و وسایل اضافی را در کمپ میگذاریم و ساعت 4:15 آماده حرکت بسمت قله می باشیم. آقای مرتضی رزاقی و هادی شریف کاظمی کیسه خواب ها و چادر را با خود به سمت روستا میبرند و در اینجا بعد از نشان دادن راه با ما خداحافظی میکنند.
4:15 از چادر به سمت قله می رویم. باد سرد دیشب کمی آرامتر شده ، شیب این قسمت خیلی زیاد است و پیدا نکردن مسیر پاکوب که ناشی از عدم دقت نقشه ها و همچنین بکر بودن منطقه و تردد کم می باشد,کمی ما را به زحمت انداخته است.

5:00 به پای کوه سیاه لیز میرسیم و بعد از استراحتی کوتاه در یک آغل بزرگ سنگ چین شده گوسفندان  خود را به پای گردنه سیاه لیز می رسانیم و بعد از خوردن صبحانه بسمت قله حرکت میکنیم. منتظر می مانیم تا هوا کمی روشن شود. بعلت بکر بودن منطقه محل پاکوب وجود ندارد و برای پیدا کردن راه اصلی منتظر طلوع خورشید میمانیم. در روبرویمان قلل ناز و کهار قد علم کرده اند و در این طلوع خورشید زیبایی خاصی به کل منطقه داده اند.

5:40 هوا کم کم روشن شده و قله سیاه لیز خودنمایی میکند. کشتی سنگی نیز پیداست.  از گردنه بسمت بالا حرکت میکنیم،  شیب های خیلی تند و متعددی تا یال وجود دارد که به همت اعضاء گروه تا ساعت 9:30 به یال می رسیم و از آنجا پس از استراحتی کوتاه بسمت کشتی سنگی حرکت کرده و خود را به سمت قله می رسانیم.

11:25 خود را به قله زرین کوه می رسانیم و بعد از استراحتی کوتاه در قله از مسیری دیگر (حصار پای زرین کوه) بسمت کمپ اول حرکت میکنیم. بعد از عبور از این مسیر به میش گوش گهره رسیده که گودالی مخروطی شکل خیلی بزرگ به ارتفاع 30 متر و عرض 60 متر در آنجا شکل گرفته است و از بالای آن خود را به کمپ عضلت رساندیم  و خود را برای استراحتی کوتاه و خوردن ناهار خود را آماده کردیم.

 

 

  

17:35 بعد از استراحت و خواندن نماز و خوردن ناهار آماده حرکت بسمت روستای ناریان شده تا در روشنایی هوا خود را به روستا برسانیم. پس از طی کردن مسیر ساعت 20:25 خود را به روستای ناریان رساندیم و پس از استراحت ساعت 20:50 بسمت تهران حرکت کردیم.

 

نظرات , دیدگاه ها  و پیامهای شما در خصوص مطلب بالا :
فرستنده: جلال  دوشنبه 07 ارديبهشت 1394
 مگاموتور پرچم داشت ما نمی دونستیم
فرستنده: حسن رزاقي ن  يکشنبه 24 اسفند 1393
 خدا قوت داش حسن .خدا قوت بروبچ مگاموتور. داش حسن گل كاشتيد. دست ما رو هم بگير با صفا
فرستنده: سیدضیاء فخرحسینی  شنبه 23 اسفند 1393
 خدا قوت خسته نباشید . سفر به زرین کوه بسیار لذت بخش و آرام کننده روح و روان انسانه امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشید.
فرستنده: م-رزاقی  جمعه 22 اسفند 1393
 كوه نمادي از سخاوت ، استواري قلب زمين و زيبائي هاي جهان است .كوه آزاد كننده فكر و آرامش دهنده روح انسانهاست صفاي يكرنگي و يكي شدن با طبيعت و قدرت لايزال الهي و چه زيباست كه انسان با روحي پاك و جلا يافته با واسطه هائي بنام كوه به سمت بالا عروج كند . خدا قوت آقای رزاقی .مرحبا .
فرستنده: Z  جمعه 22 اسفند 1393
 سلام.خسته نباشید.
فرستنده: محمود رزاقی(مشهدی اکبر مرحوم)  جمعه 22 اسفند 1393
 ماشاالله حسن آقا خدا قوتت بده عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی

شما هم میتوانید دیدگاه ها , نظرات  و پیامهای خود را درخصوص مطلب بالا , از طریق فرم زیر ارسال نمایید :

  * نام فرستنده : 
پست الکترونیکی :
* متن پیام:
 
  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت