صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

  بازگشت
 

 موضوع: ناریان و ناریانی و سنت دیرین شب یلدا .  تاریخ:  1392/09/27

به نام خدا

*******یلدا تون مبارک *******

باسلام خدمت تمام ناريانيهاي همدل و مهربان؛

 در لحظاتی قرار داریم که طبیعت رنگارنگ پائیز زیبا , رفته رفته جای خود را به طبعیت سفید رنگ زمستان میدهد, پیشاپیش ورود به فضای متفاوتی از طبعیت که از شبی طولانی به نام یلدا آغاز میشود را خدمتتان تبریک می گویم و امیدوارم ورود به فصل زیبای زمستان , مصادف با ورود به فصل موفقیت در زندگیتان باشه.

بانوشتن این مطالب در سایت ناریان خواستم فتح بابی کرده و بحثی را باز کنم تا اکنون که مثل گذشته کمتر میتوانیم همدیگر را ببینیم حداقل در این فضای مجازی از احوال هم با خبر شده و خاطرات گذشته را مرور کرده و به نسل بعدی که بچه هامون هستند منتقل کنیم.

 يادش به خير؛ بچه كه بوديم من و خواهر كوچكترم به رسم متداول چندین ساله روستای دوست داشتنی مون ؛ ناریان , لنگه جوراب رنگي که با پشم گوسفند برای مقابله با سرمای زمستان تازه بافته شده بود را برميداشتيم وميرفتيم "درجه سرك كن " رو پنجره خونه های همسایه و فامیل سرك ميكشيديم و دست میزدیم و با خوندن عبارت "درجه سرك كن , خجيرچك كن" اتمام پائیز و آغاز فصل زمستان را خبر می دادیم  و لنگه جوراب را که نخ بلندی در انتها داشت , مينداختيم داخل خانه ها , صاحبخانه اون جوراب رو پر از گندم برشته و نخود و كشمش و سایر تنقلات ميكرد و ميداد به ما. یادش به خیر, چقدر اون گندم برشته و تنقلات برامون لذت بخش بود و مطلوبیت ایجاد میکرد.!!!  واقعا یادش به خیر.

شما هم هرخاطره به يادماندني ازاون روزا داريد, همینجا بنویسید تا ياد اون زمانها تو وجودمون زنده بشه و بگید که ,  وقتي اين جمله راميخونيدياد كدام خاطرات قديمي ميافتيد؟ "درجه سرك كن ,خجيرچك كن" و از زبون خوتون بگید ؛ قديما تو ناريان آخرين شب پاييز مردم چكارمي كردند؟ همچنین بگید که الان قصد دارید شب یلدا را با چه کسانی و چگونه سپری کنید؟

                                         باتشکر - خدیجه رزاقی

نظرات , دیدگاه ها  و پیامهای شما در خصوص مطلب بالا :
فرستنده: رزاقی  شنبه 30 آذر 1392
 با سلام و تشکر خدمت عزیزان.به نظر میرسد ,"درجه سرکان" شب چله نباشد!لطفا از بزرگترها سوال شود (تیرماه سیزده) کی بود.متشکرم.
فرستنده: خديجه رزاقي  جمعه 29 آذر 1392
 فاطمه خانم؛ عمرتون ۱۰۰ شب یلدا/دلتون قد یه دریا /توی این شب های سرما/ یاد همه ناريانيها هميشه با ما "شب يلداخوش بگذره"
فرستنده: خديجه رزاقي  جمعه 29 آذر 1392
 باسلام خدمت آقا غفور. خواهش ميكنم . ما هم بخاطر عكسهاي زيبايتان ازشما متشكريم اگه ميشه ازشيرونيهاي ده هم عكس بگيريد.مخصوصا از خونه استا علي اشرف.
فرستنده: غفور  جمعه 29 آذر 1392
 از خانم رزاقی به خاطر ارسال این خاطره زیبا تشکر میکنم. ما که ازیادمون رفته بود.
فرستنده: فاطمه  پنجشنبه 28 آذر 1392
 با سلام خدمت خاله خدیجه خاطره قشنگی بود . شب یلدای ما کنار مادربزرگ و آقاجون البته اونا میاند پیش ما, ولی خوب اونا کنار ما زندگی میکنند آخرش اینکه خوش میگذره , زودتر از شبهای دیگه میخوابیم, شب یلدای همه ناریانیها مبارک
فرستنده: ص احمد  چهارشنبه 27 آذر 1392
 خوب شد ما اون روزهای سرد و طاقت فرسا رو ندیدیم تماما رنج و زحمت و عذاب بود. نه جاده ای, نه راهی و نه دارویی برای بیماری رنجور..........
فرستنده: شايان محموديان  چهارشنبه 27 آذر 1392
 خيلي براي من جالب بود.خوشا به حالتون كه اون روزها رو ديديد من هم خيلي دوست داشتم آن زمان اونجا بودم و در اين مراسم های بياد ماندني شركت ميكردم . درضمن شب يلدا تولد برادرعزيزم آقا ماهان است و از همينجا ميگم ماهان جون تولدت مباااااااارك .
فرستنده: نورياني  چهارشنبه 27 آذر 1392
 دستتون درد نكنه واقعا خيلي جالبه بااين مطلب كه ارسال كرديدسنتهاي قديمي ناريان زنده نگاه داشته ميشه و از بين نميره

شما هم میتوانید دیدگاه ها , نظرات  و پیامهای خود را درخصوص مطلب بالا , از طریق فرم زیر ارسال نمایید :

  * نام فرستنده : 
پست الکترونیکی :
* متن پیام:
 
  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت