صفحه اول درباره ما اخبار اقتصادی  آموزشی گالری ناریان در جهان یاد یاران تماس با ما  نقشه سایت
 

  بازگشت
 

 موضوع: اجرای مرحله دوم طرح کابل خود نگهدار در روستای ناریان  تاریخ:  1392/11/10


اجراي  مرحله دوم طرح کابل خودنگهدار از امروز درروستاي ناريان شروع شد.

 

آقای غفور صابری دهیار محترم روستای ناریان ضمن اعلام این خبر , افزود:

      درجهت تحقق اهداف مندرج در برنامه توسعه 4 ساله و سند چشم انداز 12ساله روستای ناریان , با توجه به قطعی های مکرر برق روستا در نتیجه بارندگی و  افت ولتاژ و سرقت سيم هاي برق ,  به دنبال تقاضاي دهياري , اداره برق شهرستان طالقان اقدام به تعويض سيم هاي برق موجود نموده و مرحله اول آن درفصل تابستان سال جاری درضلع شمالي روستا صورت گرفت و مرحله دوم به صورت فراگیرتر , از روز دوشنبه شروع گرديد .

وی ابراز امیدواری کرد دراين مرحله نيمي از روستا تحت پوشش اين طرح قرارگرفته و مردم روستا کمتر دچار قطعي برق و افت ولتاژ در آينده شوند.

جهت آشنایی بیشتر شما هموطن عزیز, تفاوتها و مزایای کابل خود نگهدار در مقایسه با کابلهای بدون روکش فعلی به شرح زیر به اطلاع میرسد.

ساختار فيزيکي و نحوه بهره داري کابل خودنگهدار

          کابل خودنگهدار از جنس آلومينيوم و از نظر ساختار فيزيکي تکفاز ، همانند کابل زيرزميني است که در شبکه هاي ساختار زميني مورد بهره  برداري قرار مي گيرند ، ولي به لحاظ بهره برداري در شبکه هاي هوايي ، به شکل سه فاز در هم تنيده و نصب شده روي پايه هاي فشار متوسط يا فشار ضعيف در شبکه توزيع  مشابه سيم هاي مسي هوايي بوده و از نظر ساختار اتصال تجهيزاتي نظير کلمپ ، سرکابل و نحوه انشعاب گيري و .... با هر دو ساختار فوق الذکر متفاوت است .

مزاياي استفاده از کابل خودنگهدار :

          -کاهش چشمگير سرقت سيم از شبکه : يکي از معضلات شبکه هاي توزيع هوايي بخصوص در حاشيه شهرها سرقت سيم هاي مسي از شبکه به علت گرانقيمت بودن آنها است . استفاده از کابل هاي خودنگهدار به علت وجود هسته فولادي و سيم آلومينيومي خطر سرقت هادي از شبکه را تا حد صفر کاهش مي دهد .

          -کاهش استفاده غيرمجاز از برق : وجود روکش و در هم تنيده بودن کابل هاي خودنگهدار امکان استفاده غيرمجاز از برق را تا حد بسيار زيادي کاهش مي دهد . بديهي است با خريد انشعاب توسط مشترکيني که به صورت غيرمجاز از برق استفاده مي کنند ، کمک شاياني به اقتصاد صنعت برق خواهد نمود . لازم به ذکر است که روکش کابل خودنگهدار باعث حفاظت کابل در فصل بارندگي و جلوگيري از فرسودگي سريع کابل خواهد شد .

          -کاهش خاموشي ها ناشي از اتصالي و سيم پارگي : يکي از علل خاموشي هاي شبکه هاي توزيع ، اتصالي و پاره شده سيم هاي مسي مي باشد که در اثر برخورد صاعقه ، اشياء و ساير عوامل خارجي به وقوع مي پيوندد . استفاده از کابل هاي خودنگهدار باعث از بين رفتن اين نوع خاموشي ها خواهد شد .

          -ارزان بودن : به علت استفاده از آلومينيوم در کابل هاي خودنگهدار اين نوع هادي ها در مقايسه با سيم هاي مسي ارزانتر خواهند بود . 

          -اصلاح انشعابات مشترکين در محدوده کابل خودنگهدار: در ساختار قديمي شبکه هاي توزيع هوايي انشعابات نامناسب به شکل پيچيدن سيم انشعابات مشترکين به صورت دستي وجود دارد که تحت اثر عوامل خارجي باز شده و يا استحکام اتصال خود را از دست داده و باعث کاهش کيفيت برق مصرفي مشترکين و اتلاف انرژي و بعضا خاموشي مشترکين مي شود . با وجود کابل هاي خودنگهدار ، انشعابات مشترکين به وسيله کلمپ هاي با روکش مناسب ، اصلاح شده و مشکلات ناشي از انشعابات نامناسب به طور کلي رفع مي گردد .

          - ساده سازي تعادل بار شبکه و بهره برداري بهينه : در ساختار قديمي شبکه هاي هوايي به جهت سهولت اتصال و کاهش خطرات ناشي از تماس با خط گرم و ديد استاد کاري به شبکه عموما انشعابات از فاز نزديک به نول گرفته مي شده است . اين روش انشعاب گيري از شبکه يکي از علل مهم عدم تعادل بار شبکه هاي توزيع هوايي است . با توجه به هم سطح بودن کابل هاي خودنگهدار امکان تعادل بار در اين نوع شبکه ها بسيار بيشتر از شبکه هاي هوايي با سيم مسي مي باشد. همچنين مي توان جهت سهولت متعادل سازي ، شناسايي و عيب يابي فازها از کابل هاي خودنگهدار رنگي متناسب با استاندارد کابل هاي رنگي شبکه هاي توزيع به جاي کابل هاي خودنگهدار تمام مشکي – که فقط جهت شناسايي کابل نول ، داراي يک خط باريک سفيد مي باشد – استفاده نمود .

          -سبک بودن کابل هاي خودنگهدار و کاهش تجهيزات شبکه : کابل هاي خودنگهدار در مقايسه با سيم هاي مسي سبک تر هستند . اين امر باعث کاهش فشار مکانيکي روي پايه ها و کاهش سطح تجهيزاتي از شبکه نظير بازوهاي نگهدارنده سيم هاي مسي – که روي پايه ها قرار دارند – و استفاده از بست هاي نگهدارنده بسيار سبک جهت عبور کابل هاي خودنگهدار به جاي آنها خواهد شد . همچنين به علت روکش دار بودن  کابل هاي خودنگهدار ، استفاده از مقره جهت عايقي در اين نوع شبکه ها منتفي خواهد بود .

          -کاهش حريم شبکه هوايي با استفاده از کابل خودنگهدار : بحث حريم شبکه يکي ا مهمترين موانع فروش انشعاب به مشترکين است که بعضا با روش شيلنگ کشي يا استفاده از جلوبر در شبکه هوايي  با سيم مسي به انجام مي رسد . استفاده از کابل خودنگهدار باعث کاهش   فاصله حريم شبکه و منتفي شدن استفاده از دو روش فوق ذکر خواهد شد.

سایرمزاياي به کارگيري کابل هاي فشار ضعيف خودنگهدار :

-          کاهش هزينه شاخه زني در مناطق مشجر

-          کاهش تلفات يا از بين رفتن جريان نشتي درختان و کاهش خطر آتش سوزي در مناطق مشجر و بوته زار ها

-          آزادي عمل بيشتر در طراحي خطوط به دليل فاصله حريم کوتاه کابل هاي خودنگهدار

-          افزايش قابليت اطمينان شبکه در برابر برف و اتفاقات ناشي از برخورد اشياء خارجي

-           امکان نصب خط جديد  کابل خودنگهدار در کنار خط قبلي بر روي يک تير

-           امکان نصب کابل خودنگهدار فشار ضعيف بر روي پايه هاي موجود خطوط KV 20

-          امکان نصب خطوط تلفن و فيبر نوري روي يک پايه مشترک با حفظ حريم 0.5 متر

-          راحت تر بودن ترميم تير شکستگي در خطوط کابلي خودنگهدار در قياس با خطوط هوايي معمولي

-          امکان زيباسازي شهري با مخفي کردن کابل خودنگهدار از انظار عموم با عبور دادن کابل ها از روي ديوار و يا مخفي کردن آن در کانال هاي خاص .

-           ايزوله بودن نسبت به خوردگي و در نتيجه کاهش پارگي خطوط فشار ضعيف

-           کاهش انرژي توزيع نشده به مقدار قابل ملاحظه

 

 

نظرات , دیدگاه ها  و پیامهای شما در خصوص مطلب بالا :
فرستنده: مسعود  دوشنبه 08 ارديبهشت 1393
 نشکر

شما هم میتوانید دیدگاه ها , نظرات  و پیامهای خود را درخصوص مطلب بالا , از طریق فرم زیر ارسال نمایید :

  * نام فرستنده : 
پست الکترونیکی :
* متن پیام:
 
  © 2006 www.naryan.com | Taleghan, Naryan | SMS: 3000722001892

صفحه اولاخبارآموزشیاقتصادی |گالری |ناریان درجهانیادیارانتماس با مادرباره مانقشه سایت